söndag 18 mars 2012

Den ena avlöser det andra...

Alltid är det nått..

Iaf..har sen under graviditeten haft klåda på armarna..kommit o gått..
fick göra leverprover under grav för o utesluta graviditetsklåda..
proverna var bra så man vet inte ritkigt va de va..
fortfarande så har klådan kommit o gått..o sista månaden har de varit hemskt!
Fått röda prickar som jag rivit sönder o rodnad i ena armvecket nå enormt!
Pratade med vc o fick en tid den 2/4 o skulle ringa om de blev värre... ringde förra fredagen o sa att jag står inte ut så länge o att de blivit mer prickar bara under helgen..fick som svar att tyvärr de finns ingen tidigare tid..varför skulle jag då ringa om de blev värre..kunde ringa på tisdag morgon o be om en akut läkartid iaf..
o de gjorde jag..

fick komma ut på tisdagen o träffa en läkare som inte visste nånting.. va duktig på o säga vad han INTE trodde de va iaf...tex inte smittosamt för då skulle tex Filip haft de för länge sen..fick inte veta nå särskillt iaf..bad om en remiss till falun men han sa de va sån kö så jag skulle hinna med tiden jag hade hos hudläkaren på vc innan. Att i Falun skulle jag få vänta säkert 3 månader...

Ringde stora sjukvårdsrådgivningen (1177) på onsdagen o tänkte att de kanske hade nå tips o råd. Han rekomenderade mej o ringa hud i Falun o be om råd.
Ringde då dit o hon va jättetrevlig. Sa att om jag bara hade haft en remiss så hade hon kunnat hjälpa mej direkt. O att jag skulle ringa vc igen o få kontakt me läkaren ja träffa o be han skicka en remiss så kunde Falun hjälpa mej direkt. Ringde vc igen o läkaren va inte där då men skulle ringa på torsdagen kl 8.30.

Torsdagen kom o ingen ringde..kla 09.40 ringde jag vc o frågade vart läkaren tagit vägen, hon i telefonen skulle lämna ett meddelande till honom att jag väntade..
Kl 12.00 ringde jag igen..o samma igen så skulle hon i receptionen lämna meddelande..

Hon i receptionen ringde sedan tillbaka o sa att jag fått en tidigare tid hos vc på måndagen..men då sa jag att varför jag ville prata med läkaren va ju för o be han skicka remissen till falun, som de på hud bett om. så jag skulle få hjälp tidigare..
(va nu desperat) tanken att gå hela helgen me denna klåda o se ut som en prickig korv skrämde mej..o de ja tänkte va att när jag väl kommer dit på måndagen så skulle de väl skicka mej till falun ändå..o vänta på ytterligare en tid ville jag inte!

Iaf..hon i telefonen skulle återkomma då hon antog att läkaren missuppfattat mej o varför kag ville att han skulle ringa...

Halv 1 ringde läkaren o babblade på snabbt att han fixat en ny tid o de va minnsan inte alla såom fick en tid så fort här o blablabla...
sa då att jag pratat med hud o att de sa att jag skulle be han skicka en remiss.. men Nej de vela han inte då han inte ansåg att de va akut, oom att jag haft klådan så länge!!? IDIOT! tänk på de om ni får problem, ring på en ggn annars e ni inge viktiga då ni stått ut me nått länge så klarar nu er lite till...
försökte iaf säga att de blivit värre sen ja va hos han o att jag haft de länge men aldrig så här eländigt o jobbigt!!! o jag kan inte sova alls o så ska man va go o glad mot Filip o Ozzy o alla, de e jobbigt!!!
hjälpte inte vad jag sa!

ringde då 1177 igen o bad om råd. om de fanns nått alls jag kunde göra! sätta mej på akuten, kan nån skicka remiss där då tex? hon sa jag skulle ringa hud igen..
nu va jag mer än desperat, varför får jag ingen hjälp!!

På hud ifrågasatte de varför inte läkaren kunde skickat remissen, när de bett om den tom...Jaaa va svarar jag på det??

frågade där oxå om jag kunde få remiss genom akuten men de trodde hon inte..

sen skulle hon återkomma till mej..

30 min senare ringer det!

Hej det var från hud, du får komma imorgon kl 10.30!!!

Åååååh va glad jag blev, kom nästan en liten tår tom!
Tänk att nån tar en på allvar!


Fredag!

Väl på hud så tittade hon o kom fram till att de va nån form av eksem iaf...
tog även ett hudprov som skickades iväg på analys, om man kan få mer info om vad för eksem..
efter lite om o men så vart dommen att förmodlligen e de psykiskt. (nu lät de farligt va) haha.. iom att de blrjade i graviditeten..o jag hade blödningar då o detta gjorde mej stressad o orolig..de va alltså kroppens sätt att försöka säga nått till mej, få mej o lugna ner mej..
förlossningen blev jobbig o lång, snitt, infektion i de, ammningen sluta funka, dålig sömn osv..ja de va mycke för mej, o prickarna o klådan kom igen...
o att jag nu börjat slappna av o då bröt de ut helt!

Låter faktiskt logiskt i mina öron..
I vilket fall så fick jag salvstrumpor som jag har på armarna i 3 dagar.
2 salvor, varav en kortison. de va den starkaste kortisonsalvan som finns.. då jag har en sedan tidigare som inte hjälpt som tydligen va den näst starkaste..
ser en enorm skillnad bara nu!! så jag ser ljust framåt!!=)
nätterna e jobbiga iaf. först natten sov jag ingenting för de kliade värre än någonsin..mest troligt för mumie-armarna=) men ja måste stå ut, en natt till nu bara sen tar jag av dom!

sen är jag så öm där de tog hudprovet. Inget stort, en halv cm i diameter högst kankse, men de ömmar..men de går väl över de oxå=)

så nu har jag många veckors smörjande framför mej. kortisonkrämen e 1gg/dag i 14 dagar, sen varannan dag i en lr 2 veckor..sen 1gg/v några veckor..
den andra salvan e minst 2ggr per dag...

Men tänk att en läkare inte kan skriva en remiss till hud ens när hud ber om de...
dagen sjukvård!?


Nu hoppas jag på lite ljusare tider iaf!=)

Inga kommentarer: