onsdag 26 september 2012

Oj vilken god middag!!

Igår satsade jag stort o gjorde en jätte god middag.
Vad den ska kallas vet jag inte så jag berättar lite hur jag gjorde ist=)
 
Hasselbackspotatis, behövs väl inte beskrivas.
Brynde fläskfile o lök
hade i de i en ugnsform
Blandade ihop en sås på grädde, senap, soja, köttfond, chilisås, en skvätt ketchup, salt o peppar (tror de va allt)
hällde detta över fläskfilen
in i ugnen i ca 20-25 minuter o sen e de klart.
O en sallad till det.
Vart supergott.
Rätt svårt då receptet jag hade bara inehöll ingredienserna o inga mått, så jag fick smaka av. Sen tog jag bort tex vin o örtkryddor i såsen då inget av detta fanns hemma.
Eller jo, Per Morbergs vita vin har vi på hyllan men de får jag inte röra för sambon:P haha, de ska stå där i minst 20 år säger han..jaja...
 
Sen gjorde jag en dessert oxå, inspirerad av Per Morbergs
Röda vinbär - och marängpaj
fast jag tod hallon ist för vinbären.
 



Den han jag med att få med på bild oxå=) den var god, frisk o så.
Nästa ggn ska jag dick ha en mindre form då pajdegen vart rätt tunn o marängsmeten tog överhand.
Men nu har jag provat o man lär sej efter de=)
 
Det tog tid allt detta, började ca halv 4 o vi åt efter 6, kanske halv 7 tom. Osså har man ätit klart på 10min. Alltid lika kul..
Desserten sparade vi tills Filip somnat=)

Appropå Per Morberg, hissa eller dissa?
Många tycker olika, men jag kan inte låta bli o gilla han!
Brukar kolla på hans program, repriser som nysända.
De känns avslappnade o naturliga (på hans vis=)=) ) tycker jag!
O en skvätt humor=)

Har anmält mej till en tävling på facebook som han har.
Man kan vinna en middag hemma hos honom, eller hans kokbok!
Vi håller tummarna=)



1 kommentar:

Sofie sa...

skulle aldrig våga åka hem till Per Morberg på middag då kanske man får vara med i Tv. Nej fy men han kan gärna få skicka maten hem till mig :)